Δευτέρα, 25 Απριλίου 2011

Thinkdigital in travel & tourism: Ο τουρισμός βρήκε στο internet τη «Γη της Επαγγελίας»

Τις απεριόριστες δυνατότητες που προσφέρει το Διαδίκτυο και οι digital εφαρμογές στον κλάδο του tourism & travel, ανέδειξε άλλη μια συζήτηση στρογγυλής τραπέζης που διοργάνωσαν το Marketing Week και η Thinkdigital. Την ίδια στιγμή ωστόσο, ο προβληματισμός για την ορθολογική και στρατηγική αξιοποίησή του ήταν εμφανής στους συμμετέχοντες.
Στη συζήτηση συμμετείχαν εκπρόσωποι μεγάλων ξενοδοχειακών συγκροτημάτων, εταιρειών διοργάνωσης κρουαζιερών, οnline τουριστικών καταστημάτων, αεροπορικών και ακτοπλοϊκών εταιρειών. Το βασικότερο συμπέρασμα προέκυψε αβίαστα: Το Διαδίκτυο και οι εφαρμογές του προσφέρουν σημαντική διέξοδο στην τουριστική βιομηχανία, εν μέσω κρίσης, και όσο κι αν υπάρχει προβληματισμός σχετικά με την ένταση και το εύρος της στρατηγικής αξιοποίησής τους, είναι σαφές ότι η επένδυση σε αυτές είναι μονόδρομος.

Στη συζήτηση συμμετείχαν οι Aλέξανδρος Καραγεώργης, Εμπορικός Διευθυντής της Thinkdigital, Μαρίνος Λυκαύγης, Sales & Marketing Supervisor της Cyprus Airways, Τούλα Μαντζώρου, Marketing & Communications Manager της Temes (Costa Navarino), Γιώργος Μπαγιαρτάκης, Director of Internet Services των Aldemar Hotels & Spa, Φίλιππος Μπρίνκμαν, Γενικός Διευθυντής του Travelplanet24, Oδυσσέας Ντότσικας, Managing Director της Thinkdigital, Ιωάννα Παπαδοπούλου, Director, Communications & Marketing του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος», Βάλια Παπασπύρου, Executive Producer Greece του MSN, Aριάδνη Ψιμάρα, Marketing Manager International Lines του Attica Group (Superfast Ferries, Blue Star Ferries).


Marketing Week: Η χρηματοοικονομική κρίση λειτουργεί ως καταλύτης θεμελιωδών αλλαγών στη στρατηγική Μάρκετινγκ και του κλάδου του τουρισμού και του ταξιδιού. Πώς βιώνετε εσείς αυτές τις αλλαγές;

Φίλιππος Μπρίνκμαν:
Τα online γραφεία βρίσκονται σε καλή κατάσταση και σίγουρα καλύτερη από αυτά της υπόλοιπης αγοράς. Η χρήση του Διαδικτύου και των εφαρμογών του από τους καταναλωτές, αυξάνεται διαρκώς και αιτία γι’ αυτό δεν είναι μόνο η οικονομική κρίση, αλλά η διαρκής εξέλιξη της τεχνολογίας και οι ευκολίες που προσφέρει. Εμείς, ως Travelplanet24, το 2010 είχαμε αύξηση τζίρου κατά 50%, ενώ ήδη φέτος το πρώτο τρίμηνο είμαστε πάνω κατά 40% από το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Φυσικά οι τιμές των εισιτηρίων μειώθηκαν και τα περιθώρια κέρδους πιέζονται. Ωστόσο, η τάση είναι ανοδική.

Τούλα Μαντζώρου: Θα πρέπει να είμαστε αισιόδοξοι και να βλέπουμε το ποτήρι μισογεμάτο. Η κρίση μπορεί να έχει επιφέρει πολλά δεινά, ωστόσο είναι και ευκαιρία να δούμε το ζήτημα του ελληνικού τουρισμού πιο σοβαρά. Το τουριστικό προϊόν της χώρας είναι εξαιρετικό, ωστόσο απαιτείται μια περισσότερο στρατηγική προσέγγισή του και μια κοινή πολιτική. Υπάρχουν πολλοί τομείς του τουρισμού που θα μπορούσαμε να αναπτύξουμε, όπως π.χ. ο αγροτουρισμός, ο συνεδριακός τουρισμός, ο εκπαιδευτικός, ο πολιτιστικός τουρισμός κ.ά.

Η κρίση είναι ευκαιρία να αναβαθμίσουμε συνολικά τον ελληνικό τουρισμό. Αυτό που θα πρέπει να κάνουμε εμείς είναι να συνεχίσουμε να προσφέρουμε τίμια και ολοκληρωμένα πακέτα διακοπών στους πελάτες μας, προσαρμοσμένα στις ανάγκες τους. Ο κόσμος θα συνεχίσει να ταξιδεύει. Για μας, στο Costa Navarino, είναι τιμή να μας επιλέγουν οι πελάτες μας. Εν κατακλείδι πιστεύω ότι η θετική σκέψη και δράση, μόνο κέρδη μπορεί να φέρουν.

Αριάδνη Ψιμάρα: Εμείς ως Attica Group αξιοποιούμε το Διαδίκτυο από το 2004, όταν και κάναμε τις πρώτες online διαφημίσεις μας. Σήμερα γίνεται μάχη, αφού το κοινό είναι πολύ price sensitive. Η Διαφήμιση στο Διαδίκτυο είναι πιο οικονομική, ενώ όλο και περισσότερος κόσμος αξιοποιεί το Διαδίκτυο για να βρει πού θα πάει διακοπές, με τι μέσο και με ποιες τιμές. Στο πλαίσιο αυτό, οι καμπάνιες που κάνουμε εμείς είναι περισσότερο selling driven παρά brand awareness.

Πυθαγόρας Νάγος: O κλάδος της κρουαζιέρας στον οποίο δραστηριοποιούμαστε, είναι ο πρώτος που δέχεται τις επιπτώσεις κάθε οικονομικής κρίσης. Εμείς ζήσαμε τη μεγάλη κρίση το 2009, ενώ το 2010 όταν η κρίση χτύπησε την Ελλάδα, εμείς σιγά-σιγά ανακάμψαμε. Μάλιστα το 2011 αναμένεται να είναι καλύτερο. Η Ανατολική Μεσόγειος ανακάμπτει ως τουριστικός προορισμός και αναβαθμίζεται. Υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο επισκέπτονται τη Μεσόγειο 23 εκατομμύρια επιβάτες.

Από αυτούς, τα 17 εκατομμύρια περνούν από τα ευρωπαϊκά λιμάνια και τα 5,5 εκατομμύρια επισκέπτονται τα ελληνικά. Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ότι οι ευκαιρίες υπάρχουν. Το πρόβλημα βρίσκεται στην ταυτότητα του ελληνικού τουρισμού ως brand, γύρω από το οποίο υπάρχει θολή εικόνα διεθνώς και μια σύγχυση για το τι είναι τελικά ο ελληνικός τουρισμός, ποια η φιλοσοφία του, η υπεραξία του, το USP του. Από την άλλη πλευρά, η κρίση δεν έχει χτυπήσει τις γειτονικές χώρες κι αυτό εντείνει το πρόβλημα για τη χώρα μας, στην οποία ο τουρισμός στηρίζεται περισσότερο στην ιδιωτική πρωτοβουλία και όχι σε μια σταθερή, μακροχρόνια και ορθολογική στρατηγική του ελληνικού κράτους.

Ιωάννα Παπαδοπούλου: Ο δικός μας ρόλος ως Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών είναι διττός. Από τη μια λειτουργούμε ως marketing consultant για τα δικά μας εμπορικά καταστήματα, ενώ το ίδιο κάνουμε και για τις αεροπορικές εταιρείες με τις οποίες συνεργαζόμαστε. Για τις αεροπορικές εταιρείες η κρίση ήρθε το 2009. Σήμερα οι ευρωπαϊκές αερομεταφορές ανακάμπτουν, ωστόσο η κρίση στη δική μας χώρα γίνεται βαθύτερη. Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών πιστεύει πολύ στο Διαδίκτυο και στις εφαρμογές του και αυτό το έχει αποδείξει στην πράξη, αναπτύσσοντας σημαντικά digital εργαλεία.

Στο πλαίσιο αυτό προσφέρουμε συμβουλές και λύσεις Οnline Αdvertising και marketing support. Η εξέλιξη αυτή δεν οφείλεται στην οικονομική κρίση, αλλά σε μια στρατηγική επιλογή μας να αξιοποιήσουμε την τεχνολογία. Πρωτοβουλίες όμως έχουμε λάβει και στο πλαίσιο χάραξης ενιαίας στρατηγικής τουρισμού, αφού είμαστε αυτοί που πρωτοστατούν στην προσπάθεια δημιουργίας ισχυρού brand identity για την Αθήνα, συσπειρώνοντας όλους τους αρμόδιους θεσμικούς και μη φορείς. Την ίδια στιγμή, με την αξιοποίηση νέων digital εργαλείων εξελίσσουμε μια ticket offering campaign.

Γιώργος Mπαγιαρτάκης: Οι διακοπές είναι ένα ελαστικό προϊόν που σήμερα -περισσότερο από ποτέ- έχει μια ιδιαίτερη ευαισθησία στην τιμή. Ως Aldemar δίνουμε έμφαση στη στρατηγική, αναπτύσσοντας ένα ορθολογικό marketing mix, το οποίο λαμβάνει υπόψη του όλες τις πτυχές της οικονομικής κρίσης. Σε όλο αυτό το περιβάλλον, το Ιnternet έχει έρθει για να βοηθήσει. Είναι σήμερα ακριβώς η εποχή να αναζητήσουμε ευκαιρίες και να τις αξιοποιήσουμε. Να αναθεωρήσουμε όσα πιστεύαμε μέχρι σήμερα για την τουριστική αγορά και να τη δούμε από την αρχή. Πρέπει να αναβαθμίσουμε όλοι τις υπηρεσίες μας και να επενδύσουμε περισσότερο στο ανθρώπινο δυναμικό, κάτι που τα τελευταία χρόνια φαίνεται ότι ξεχνάμε.

Μαρίνος Λυκαύγης: Η κρίση δεν εμφανίστηκε τώρα, υπάρχει τα τελευταία χρόνια. Ο κλάδος των αερομετοφορών, στον οποίο δραστηριοποιούμαστε, είναι ο πλέον ευαίσθητος σε εξωτερικούς και αστάθμητους παράγοντες, όπως είναι τα φυσικά φαινόμενα. Η ηφαιστειακή τέφρα, οι σεισμοί, οι εξεγέρσεις στην Τυνησία και στην Αίγυπτο π.χ., είναι παράγοντες που τον επηρέασαν αρνητικά.

Η Cyprus Airways δραστηριοποιείται στην Ελλάδα τα τελευταία 63 χρόνια και έχει ταυτιστεί με την Κύπρο στον μέγιστο βαθμό. Τα δρομολόγιά μας περιλαμβάνουν κατά κύριο λόγο την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή. Αυτό που θα πρέπει όλοι όσοι δραστηριοποιούμαστε στον τουρισμό να αποφασίσουμε, είναι τι τελικά μας ενδιαφέρει: Το φθηνό ή το ποιοτικό;

Το 2010 επιτύχαμε μια αύξηση των επιβατών μας κατά 19%, αλλά αυτό μεταφράστηκε σε μικρή αναλογικά αύξηση τζίρου. Χαριτολογώντας, θα έλεγα ότι τα προϊόντα και οι υπηρεσίες μας είναι πιο φθηνές ακόμα και από το ταξί. Σημαντική διέξοδος είναι η επένδυση στις digital εφαρμογές, που είναι περισσότερο οικονομικές και στοχευμένες.


Marketing Week: Ποιες σημαντικές τάσεις στον χώρο της Digital Επικοινωνίας θα μπορούσατε να εντοπίσετε στον κλάδο σας;

Φίλιππος Μπρίνκμαν:
Εμείς ως online γραφείο ουσιαστικά είμαστε μεταπωλητές και έχουμε χαμηλά περιθώρια κέρδους. Αυτό βέβαια δεν είναι καινούργιο. Στο πλαίσιο αυτό, η διαφήμιση που κάνουμε είναι performance based. Πιστεύω ότι τα Social Media βοήθησαν πάρα πολύ, αφού το κοινό λατρεύει να «εμπλέκεται» μαζί τους. Αυτή είναι μια τάση που τα προσεχή χρόνια θα εξελίσσεται.

Τούλα Μαντζώρου: Για εμάς στο Costa Navarino, το website αποτελεί τη βασική επικοινωνιακή πλατφόρμα. Η φιλοσοφία μας πίσω από αυτό είναι να περάσουμε την εμπειρία του Costa Navarino στους επισκέπτες του site μας. To τελευταίο, δεν είναι για μας απλώς ένα site προορισμού, αλλά ένα site μέσω του οποίου θέλουμε να αναδείξουμε την κουλτούρα, τα ήθη και τα έθιμα της περιοχής στην οποία λειτουργούμε.

Σε λιγότερο από ένα χρόνο έχουμε αποκτήσει περισσότερους από 20.000 φίλους μέσα από τη σελίδα μας στο Facebook, ωστόσο η αξιοποίηση του τελευταίου θέλει προσοχή, αφού δεν πρέπει σε καμμία περίπτωση να περάσεις τον μήνυμα στον επισκέπτη ότι θέλεις να πουλήσεις. Την ίδια στιγμή παρακολουθούμε πολύ στενά τα blogs, τα οποία πιστεύουμε ότι διαμορφώνουν απόψεις. Τέλος, χρησιμοποιούμε ιδιαίτερα viral campaigns και ενέργειες, οι οποίες έχουν μια ιδιαίτερη δυναμική και αποτελεσματικότητα.

Αριάδνη Ψιμάρα: Εμείς ως Attica Group χρησιμοποιούμε πολύ το Ιnternet, κυρίως ως booking engine. Τους τελευταίους μήνες διαπιστώνουμε σημαντική αύξηση των μοναδικών χρηστών. Από την άλλη πλευρά, θα έλεγα ότι η δυναμική των display banners αποδυναμώνεται, αφού δεν αποδίδει όπως παλιά. Ωστόσο εξελίσσουμε διαρκώς προωθητικούς διαγωνισμούς, promotions και χορηγίες σε sites ταξιδιών, ενέργειες που φαίνεται ότι αποδίδουν. Όσον αφορά στο Facebook, δεν το έχουμε αναπτύξει, κυρίως για εταιρικούς λόγους.

Πυθαγόρας Νάγος: Η κρουαζιέρα είναι σημαντικό κομμάτι της εφοδιαστικής αλυσίδας. Με τη σημερινή υψηλή διείσδυση του Ιnternet, o χρήστης βομβαρδίζεται καθημερινά από μηνύματα, τα οποία αναζητεί ένα τρόπο να τα φιλτράρει και να τα αξιολογεί βάση των δικών του δεδομένων και ζητούμενων. Ο πελάτης μας προσπαθεί να συγκρίνει τα στοιχεία που συλλέγει από τα εκατοντάδες σχετικά sites, αναζητώντας την καλύτερη προσφορά. Ωστόσο αναζητεί και την εγκυρότητα των δεδομένων που βλέπει, κάτι που σαφώς είναι παρήγορο. Θα έλεγα ωστόσο ότι είμαστε ευάλωτοι στους εξωτερικούς κινδύνους και ένας από αυτός είναι τα Social Media.

Εδώ πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί, καθώς είναι σίγουρο ότι δεν μπορούμε να τα αγνοήσουμε, αφού εάν δεν ασχοληθούμε εμείς με αυτά, θα ασχοληθούν εκείνα με εμάς. Παράλληλα δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι τα Social Media δεν πρέπει να χρησιμοποιηθούν για πώληση. Εν κατακλείδι, θα έλεγα ότι η Διαφήμιση στο Ιnternet είναι πολύ αποτελεσματική κι αυτό το λένε τα αποτελέσματα.

Ιωάννα Παπαδοπούλου: Το Οnline Μarketing και το Οnline Αdvertising θα κερδίζουν διαρκώς έδαφος και θα εξελίσσονται. Όσον αφορά σε εμάς, θα πω και πάλι, ότι το επικοινωνιακό μας πλάνο απευθύνεται τόσο σε επίπεδο b2b, όσο και b2c. Στο πλαίσιο του πρώτου επιπέδου, αναπτύσσουμε ως Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών digital εργαλεία, τα οποία βοηθούν τις αεροπορικές εταιρείες στη χάραξη μακροπρόθεσμης και ορθολογικής στρατηγικής. Ένα τέτοιο εργαλείο αναπτύσσουμε αυτήν την περίοδο, το Info Gate. Όσον αφορά στο b2c επίπεδο, αναπτύσσουμε μεταξύ άλλων και mobile εφαρμογές, όπως π.χ. iPhone Αpplications, oι οποίες προσφέρουν στους επιβάτες χρήσιμες πληροφορίες για τις πτήσεις, τα δρομολόγια, τον καιρό κ.ά.

Τέλος, όσον αφορά στα καταστήματά μας, αναπτύσσουμε σειρά viral ενεργειών, τις οποίες πιστεύουμε πάρα πολύ, καθώς είναι περισσότερο διεισδυτικές στους χρήστες.

Γιώργος Μπαγιαρτάκης: Στο Aldemar βλέπουμε τα πράγματα από την οπτική πλευρά του χρήστη. Δημιουργήσαμε ένα νέο, περισσότερο χρηστικό site, full interactive, το οποίο αποτελεί για μας την αιχμή του δόρατος. Όσον αφορά στα Social Media, πράγματι είναι ένας επικίνδυνος δρόμος, τον οποίο όμως πρέπει να παρακολουθείς στενά και όχι να αγνοείς. Ως Aldemar δίνουμε μεγάλο βάρος και στο Μobile Αdvertising, αναπτύσσοντας δεκάδες εφαρμογές για τον υποψήφιο πελάτη μας, όπως π.χ. να μπορεί να κάνει κράτηση μέσω κινητού τηλεφώνου.

Μαρίνος Λυκαύγης: Μπορεί το Ιnternet να προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες, ωστόσο η άποψή μου είναι ότι φέρνει αναστάτωση στην Ελλάδα, ακριβώς επειδή είναι χαοτικό και δεν μπορεί να ελεγχθεί. Θέλει προσεκτική διαχείριση η αξιοποίησή του. Και αυτό δεν είναι εύκολο όταν υπάρχει τόσο μεγάλος ενθουσιασμός γύρω από αυτό. Το μεγάλο ερώτημα για μας είναι πώς να διοχετεύσουμε σωστά στον κόσμο την πληροφορία. Μόνο τότε θα ξεπεράσουμε το άγχος που προκαλεί το Ιnternet, το οποίο δημιουργεί πολλές φορές και εταιρικά προβλήματα. Με ανησυχεί η υπερβολή που έχουμε όλοι γύρω από το Ιnternet, η οποία όμως είναι μέρος της κουλτούρας μας.

Όταν π.χ. κάθε μέρα εμφανίζονται και νέα sites, σε ένα απόλυτα χαοτικό περιβάλλον, πώς εσύ να κάνεις sales plan; Εγώ προσωπικά είμαι υπέρμαχος των blogs, γιατί πιστεύω ότι μέσα από αυτά μπορούμε να εντοπίσουμε τις τάσεις του τουρισμού. Σε γενικές γραμμές, αυτό που πρέπει όλοι μας να κάνουμε είναι να αντλούμε τις σωστές πληροφορίες από τις σωστές πηγές.

Η συνέχεια του άρθρου εδώ.

(Πηγή: Marketing Week (T. 1335))

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου