Τρίτη, 25 Ιανουαρίου 2011

Αθλητικός Τύπος: Επιζητώντας την ανατροπή

Οι κυκλοφορίες μειώνονται διαρκώς και η επόμενη μέρα φαντάζει δύσκολη. Και όμως, ο αγώνας δεν έχει ακόμα κριθεί...
Ήταν κάποτε ένας φανατικός αναγνώστης. Κάθε μέρα ξυπνούσε και, προτού καν πλύνει το πρόσωπό του, έσπευδε στο κοντινότερο περίπτερο για να αξιολογήσει τα πρωτοσέλιδα και να αγοράσει μία ή και δύο αθλητικές εφημερίδες.

Με τα χρόνια, η αγάπη του για τον αθλητισμό κάθε άλλο παρά μετριάστηκε. Πολλά έχουν αλλάξει, όμως, σε σχέση με παλιότερα. Πλέον, αφού σηκωθεί το πρωί, επισκέπτεται το «περίπτερο» του Διαδικτύου για να μελετήσει τα πρωτοσέλιδα. Η πρωινή ανάγνωση εξακολουθεί να είναι μια αγαπημένη καθημερινή συνήθειά του, ωστόσο δεν αγοράζει πια τόσο συχνά εφημερίδες. Κάποιες φορές το σκέφτεται, ίσως και να νιώθει τύψεις, όμως η οικονομική κρίση «απαιτεί» περικοπές και η αλήθεια είναι ότι η ύλη των αθλητικών sites όλο και βελτιώνεται.

Γιατί, λοιπόν, να στηρίξει τον αθλητικό Τύπο της χώρας και εφημερίδες που ενίοτε κυκλοφορούν με τίτλους υποτιμητικούς για τη νοημοσύνη του κοινού και συνηθίζουν να «ποντάρουν» στον άκρατο «οπαδισμό»;

Κυκλοφορίες σε πτώση...
Το 2000 κυκλοφορούσαν μόλις 6 αθλητικές εφημερίδες στη χώρα -οι «Αθλητική Ηχώ», «Ο Φίλαθλος», «Πρωταθλητής», «Sportime», «Το Φως των Σπορ» και «Ώρα των Σπορ». Και όμως, οι πωλήσεις τους ήταν εντυπωσιακές, μιας και, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ε.Ι.Η.Ε.Α., διέθεσαν συνολικά 58.455.297 φύλλα. Η δε Sportime είχε πλασαριστεί στην κορυφή της λίστας με μέσο όρο 47.165 φύλλα.

Μία δεκαετία αργότερα και οι επιδόσεις των (διπλάσιων πια) αθλητικών εφημερίδων πανελλαδικής κυκλοφορίας προκαλούν προβληματισμό. Και αυτό γιατί όλες μαζί πούλησαν μόλις 42 εκατομμύρια, με τον τίτλο του πρωταθλητή να καταλήγει στη Sportday με μέσο όρο 22.077 φύλλα. Πού οφείλεται αυτή η πτώση;

Όπως αναφέρει ο Ανδρέας Δημάτος, Διευθυντής της εφημερίδας «Goal News», η πτωτική πορεία οφείλεται «σε ένα συνδυασμό πραγμάτων, όπως το ότι η αθλητική εφημερίδα, σε περίοδο κρίσης δεν αποτελεί είδος πρώτης ανάγκης, η αύξηση της τιμής σε 1,3 ευρώ αλλά και η ανάπτυξη του Internet με πολλά αξιόλογα αθλητικά sites».

Πράγματι, η καθιέρωση του Internet ως Μέσου ενημέρωσης και ψυχαγωγίας -από το 12% του 2000, έχει ξεπεράσει πια σε διείσδυση το 50%- είχε αντίκτυπο στις κυκλοφορίες του Τύπου. Όπως επίσης έπαιξε ρόλο και η δυσχερής οικονομική κατάσταση της χώρας, η οποία, σε συνδυασμό με την αύξηση της τιμής αρκετών τίτλων από 1 σε 1,3 ευρώ, υποχρέωσε πολλούς Έλληνες να αλλάξουν συνήθειες. Εξ ου και η μειωμένη κυκλοφορία κατά 21,9% σε σχέση με το 2009.

Δείτε τους πίνακες με τις κυκλοφορίες του αθλητικου τύπου και την διαφημιστική απορρόφηση

...και οι κίνδυνοι που προκύπτουν
Ουδέποτε, από το λανσάρισμα της Sportime το 1994 και έπειτα, κυμαίνονταν σε τόσο χαμηλά επίπεδα οι κυκλοφορίες των αθλητικών εφημερίδων. Το ερώτημα που εύλογα προκύπτει αφορά στο τι μπορεί να σημαίνει αυτή η αρνητική εξέλιξη/συγκυρία για την επόμενη μέρα της αγοράς.

Ο Γιώργος Χελάκης, Εκδότης και Διευθυντής της Sportday, απαντά ότι «σημαίνει μία -χωρίς καθυστέρηση- προσπάθεια για αναπροσαρμογή στο περιεχόμενο και ενδεχομένως στη μορφή» και προβλέπει ότι «αυτή η χρονιά είναι ίσως η τελευταία που τα μανταλάκια στενάζουν από το βάρος τόσων αθλητικών εφημερίδων που κρεμιούνται στα περίπτερα». Άποψη την οποία συμμερίζεται ο Α. Δημάτος (Goal News), ο οποίος εκτιμά ότι «μπορεί και να σημαίνει ότι η αγορά του αθλητικού Τύπου δεν σηκώνει τις παράλογα πολλές εκδόσεις που κυκλοφορούν καθημερινά».

Ποιοι τίτλοι είναι άραγε οι πιθανότεροι για αποχώρηση; Ο Γ. Χελάκης (Sportday) διευκρινίζει ότι «δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη ότι ο περιορισμός των φύλλων θα αφορά πρωτίστως στα αποκαλούμενα "οπαδικά". Ίσα-ίσα, ορισμένα από αυτά, με περιορισμένο κόστος και αξιοποιώντας τις νέες -άθλιες- εργασιακές σχέσεις, ίσως βρουν περιθώρια να ευδοκιμήσουν».


Η συνέχεια του άρθρου εδώ.

(Πηγή: Marketing Week (T. 1322))

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου